#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Vědci našli molekulu, která umožní vyléčit několik alergií najednou

Pandemie všudypřítomných alergických onemocnění přidělává v posledních desetiletích vrásky mnoha rodičům i dětským lékařům. Za posledních třicet let se prudce zvýšil výskyt ekzému, astmatu a potravinových i pylových alergií.

Klíč ke všem alergiím

Co tuto explozi alergických onemocnění způsobuje a jak se jí bránit, zatím nikdo příliš neví. Nedávno se však objevil článek v prestižním vědeckém časopise Nature, který možná představuje důležitý milník na cestě k jejímu zastavení. Vědci z University of Pennsylvania zjistili, že protein již delší dobu známý pod zkratkou TSLP ovlivňuje u lidí náchylnost k mnoha různým typům alergických onemocnění. Tento protein totiž řídí tvorbu určitého druhu bílých krvinek, které v organismu spouštějí alergickou zánětlivou reakci.

Některé genetické varianty proteinu TSLP jsou spojené s častým výskytem alergií a zvýšenou produkci tohoto proteinu mají děti s ekzémem, astmatem a potravinovými alergiemi. TSLP by tedy mohl být klíčovou molekulou, která ovlivňuje nikoli jedno alergické onemocnění nebo jeden alergický příznak, ale náchylnost ke vzniku celé řady alergických onemocnění najednou.

"Alergické" bílé krvinky

Průlomovým poznatkem, který umožnil americkým vědcům otisknout svůj článek v prestižním časopise a který snad jednou umožní mnoha dětem prožít svůj život bez alergie, je především osvětlení vztahu mezi TSLP a podskupinou bílých krvinek známou jako bazofilní granulocyty. Nadprodukce TSLP pravděpodobně „nahrává“ vzniku těch bazofilních granulocytů, které umí vyvolávat alergickou reakci. Když vědci porovnali skupinu zdravých a alergických dětí, zjistili, že děti s potravinovými alergiemi mají nejen vyšší hladinu TSLP, ale zároveň i jiné složení bazofilních granulocytů ve své krvi. Vědci doufají, že nové léky ovlivňující tento nově objasněný vztah mezi TSLP a bílými krvinkami budou jednou moci vyléčit celou škálu alergických onemocnění.

(vek)