Četnost vyhledávání medicínských výrazů na internetu závisí na ročním období

V dnešní, moderní době se hlavním zdrojem informací stal bezesporu Internet. Vše, na co si člověk vzpomene, je zde dostupné stisknutím jednoho tlačítka.

V dnešní, moderní době se hlavním zdrojem informací stal bezesporu Internet. Vše, na co si člověk vzpomene, je zde dostupné stisknutím jednoho tlačítka. Synonymem pro internetové vyhledávání se pak stal vyhledávač Google. A právě jeho statistiku využili k hodnocení četnosti vyhledávání jednotlivých zdravotnických výrazů ve své studii američtí vědci.

Google it!

Protože se internetový vyhledávač Google stal fenoménem, netrvalo dlouho a sloveso google se dostalo do angličtiny jako ekvivalent pro "vyhledat na internetu". Frázi "google it" (= "vygugli to") tak denně používají miliony Američanů. A to i ve vztahu k hledání různých medicínských výrazů. Studie, kterou provedli lékaři z oční kliniky na Virginia Commonwealth University, pak posuzovala, které z těchto výrazů týkajících se očního lékařství jsou do Googlu zadávány nejčastěji.

Sezóna se týká nejen módy

Frekvence jednotlivých hledaných výrazů podléhá zejména sezónním obtížím pacientů. Například během pylové sezóny hrají prim výrazy jako "oční alergie", "svědění očí", "zarudnutí oka", "zánět spojivek“ a "slzící oči", zejména v kombinaci s výrazem "pyl" nebo "pylová alergie". Při začátku školního roku zase Američané vyhledávali nejčastěji výraz "záškuby očí" a "brýle", během léta pak hlavně "suché oči" a "sluneční brýle".

Brýle vedou

Absolutně ale vedou "klasické" oční výrazy jako "brýle", které zadávali hledači ve 44 % případů. S velkým odstupem, přibližně 30 %, pak následují výrazy "LASIK" (laserová operace očí), "kontaktní čočky", "zelený zákal" a "šedý zákal". Co Američané naopak téměř nevyhledávají (pouhá 2 %), jsou příznaky jako "záškuby oka", "bolest očí" nebo "suché oči".

Nejčastější věci hledají lidé nejčastěji

Studie tak ukázala, že američtí pacienti vůbec nejvíce (bez ohledu na roční období) vyhledávají výrazy, které se týkají těch nejběžnějších a nejčastějších zdravotních obtíží. Naopak specifická nebo "sezónní" klíčová slova "googlují" nejčastěji v té části roku, kdy je dané zdravotní obtíže trápí nejvíce.

(kam)

Zdroj: Leffler C. T. et al.: Frequency and seasonal variation of ophthalmology-related internet searches., Can J Ophthalmol. 2010 Jun; 45 (3): 274–9.

Zaregistrujte se zdarma
k odběru zpravodaje